Search

Добра комуникация и доверие – двата основни фактора за позитивна работна среда

Updated: Nov 10

Ключът за успешния бизнес не е в пълното фокусиране върху нуждите на клиентите, но и в това служителите на компанията да получават адекватна грижа, признание или най-общо да работят в позитивна среда.


Адекватната грижа не означава задължително редовно увеличение на заплатите (понякога това е и практически невъзможно). Управители, мениджъри и супервизори обаче имат и други възможности да повлияят на атмосферата в офиса и на духа на служителите.



Тук сме събрали някои ценни съвети, които не костват съществени усилия, но пък могат да са от ключово значение за добрата работна среда.


Давайте обратна връзка и винаги поощрявайте прогреса

Конструктивната критика помага на хората да вземат правилните решения и да учат по-бързо, но не оставяйте нещата дотам. Поощрявайте служителите винаги, когато са се справили добре. Това показва, че сте наясно с това, което правят и с усилията, които полагат.


Вярвайте на хората в екипа си

Делегирайте задачи, но не „висете на главата“ на служителите си. Вярвайте, че те ще се справят и избягвайте т.нар. „микроменажиране“. Така самите служители ще се чувстват по-сигурни и уверени, ще усещат доверието и подкрепата от страна на ръководния персонал и ще бъдат по-самостоятелни.


Предлагайте, а не възлагайте

Погрижете се за приятелската атмосфера в офиса. Ангажирайте служителите с интересни работни предложения, а не просто с възлагане на задачи и срокове за изпълнение. В този случай ще сте по-малко шеф и повече партньор, а вашите подчинени ще се почувстват по-равноправни и свободни да предлагат свои идеи - резултатите могат да ви изненадат приятно.


Споделете „голямата картинка“ със служителите си

Информираният екип е ключът за постигането на успех в бизнеса. За да изградите по-добра комуникация и доверие, би било чудесно да говорите за бъдещето и целите, които компанията има в близките месеци и години. Така служителите ще са по-ангажирани и ще видят ясно накъде отива компанията, ще се почувстват оценени и част от цялото.


Обръщайте внимание на баланса работа-личен живот

Няма съмнение, че работата е важна, но за да се предотврати т.нар. „бърнаут“, служителите трябва да имат достътачно време за себе си и семейството/приятелите. Ако работата върви добре, защо не възнаградите екипа с ден почивка? Разбира се, импровизирано парти в офиса също е добра идея, особено при завършването на важен проект или постигането на дългосрочна цел.


Търсете съвети

Дори вие да сте капитанът на кораба и да е ясно, че взимате решенията, би било добре за работната атмосфера, ако хората от вашия екип се почувстват важни и оценени. Освен това, вероятно някои от тях имат опит и експертиза, които могат да ви дадат ценни идеи. Дори да не се съобразите със съветите и препоръките, самият факт, че се интересувате и искате такива, ще поласкае вашите служители.


Поставяйте ясни цели

Бъдете сигурни, че целите пред екипа са ясно дефинирани. Докато работите заедно и стимулирате екипната продуктивност, обръщайте внимание и на отделните хора и им помогнете да дефинират персонални цели. Нека знаят какво точно се очаква от тях.


Окуражавайте почивките

Позволявайки на работниците да си отдъхнат, ще помогнете и на производителността на екипа. Почивките, смяната на фокуса, водят до по-добра концентрация при подновяването на работата.


Покажете лично отношение

Реалността е, че обикновено прекарваме в офиса повече време, отколкото със семейството и приятелите си. Затова личното отношение от страна на лидера е важно. Направете торта за екипа си, организирайте им концерт в офиса или им подарете билети за театър – усмивките на лицата ще покажат


Предложете взаимно оценяване

Дали сте директор на компания или работник, важно е и двете страни да бъдат подходящо оценени. Работейки като екип, можете да комуникирате помежду си своите опасения и да поискате обратна връзка. Това създава чувство на принадлежност към организацията, а и подхранва усещането за справедливост – все пак не изглежда правилно оценките да се дават само в една посока, нали?


Подкрепяйте инициативността, независимо дали идеите сработват

Чудесен начин да включите и ангажирате екипа е да му дадете свобода, пространство за иновации. Опитвайте нови методи и идеи, изпробвайте ги заедно – независимо дали става въпрос за техническа апликация, която да подпомага комуникацията в екипа, озеленяване на офиса или нов тип оценка на клиентското преживяване, за което някой току що е прочел в интересна статия.


Комуникацията, доверието, идеите и активността в екипа са това, което стои в основата на добрата работна среда. Като лидер, вие сте двигателят, който може да донесе положителна промяна! И не забравяйте, понякога всичко, от което ваш колега се нуждае, може да е едно просто „Благодаря“ и усмивка.


Автор: Стефан Хранов, content creator в hOUR SPACE & hOUR THERAPY


Можете да откриете други полезни материала по темата за психичното здраве на работното място тук:


Природата на стреса

Стресът на работното място

Терапията и благосъстоянието на служителите




14 views0 comments

Recent Posts

See All